جلسه هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر قناعتی: ما می‌توانیم در حد یک حرف نیست بلکه حقیقتی دست یافتنی است،  با خودباوری می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم

دکتر قناعتی در نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران، پس از بررسی دستاوردهای پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی دانشگاه، گفت: با خودباوری می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم. 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به رویکرد جدید تشکیل جلسات هیئت رئیسه در واحدهای مختلف دانشگاه گفت: هدف از این اقدام حضور در واحدهای محیطی و آشنایی بیشتر با فعالیت‌های آنهاست. پژوهشکده فناوری های پزشکی نیز به عنوان نماد افتخارات دانشگاه برای شروع انتخاب شده است.
رئیس دانشگاه عملکرد پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی را موجب عزت کشور و دانشگاه دانست و گفت: انجام جراحی از راه دور با دستگاه ساخت این مرکز در حضور رئیس جمهور دو کشور ایران و اندونزی و درخواست اندونزی برای خرید دستگاه‌های بیشتر نشان از موفقیت این مجموعه دارد.
دکتر قناعتی با بیان اینکه محققان این پژوهشکده نشان دادند «ما می‌توانیم» در حد یک حرف نیست بلکه حقیقتی دست یافتنی است افزود: ساخت دستگاه ربات جراح، اسپکت قلبی، گاماپن و دستگاه‌های پیشرفته دیگر در این مرکز و‌ مراکز دیگر همچنین تولید داروهای جدید در مرکز رشد فراورده‌های دارویی، نشان از خودباوری محققان دارد.
رئیس دانشگاه، رویکرد دانشگاه را انجام پژوهش‌هایی دانست که منجر به خلق ثروت و ارتقا علمی جامعه می‌شود  و گفت: هدف ما این است که از جنبه‌های مختلف علمی، تکنولوژی و بهداشت و سلامت همگام با کشورهای پیشرفته جهان پیش برویم اما زمانی می‌توانیم‌ به این هدف دست پیدا کنیم که  توانمندی‌های محققانمان را باور کنیم. با خودباوری است که می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم.
‌دکتر قناعتی با اشاره به تجربه حضور خود در نشست فدراسیون جهانی آموزش پزشکی گفت: بسیاری از کشورها به دلیل تفاوت پرداخت در دستمزد پزشکان، با پدیده مهاجرت مواجه‌اند. در دانشگاه ما نیز طبق بررسی‌های انجام شده تفاوت معناداری در خروج اعضای هیئت علمی وجود ندارد. بنابراین نباید با ایجاد موج‌های ناامید کننده باعث خروج بیشتر افراد از کشور شویم.
رئیس دانشگاه بر حمایت بیشتر از فعالیت‌های محققان تاکید کرد و گفت: با راه‌اندازی پارک علم و فناوری شهید سلیمانی این حمایت‌ها تقویت و امکان سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه پژوهش‌های کاربردی و ثروت‌ آفرین فراهم می‌شود.

تولید دستگاه پت اسکن مغز در آینده نزدیک
دکتر سعید سرکار رئیس پژوهشکده فناوری ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی، با اشاره به پیشینه فعالیت این پژوهشکده از حدود 27 سال پیش گفت: دکتر قناعتی، دکتر کابلی، دکتر عقابیان و دکتر ابوالحسنی و شخص من،  از جمله موسسان این مرکز بودیم و از یک اتاق فعالیت خود را آغاز کردیم.
دکتر سرکار تجاری سازی محصولات تولید شده و ثبت اختراع بین المللی را از افتخارات این پژوهشکده دانست گفت: محصولات این مرکز برمبنای مهندسی معکوس نبوده و براساس نوآوری و با حدود 50 یو اس پتنت است و  بیش از 40 تجهیزات پیشرفته پزشکی ساخت این پزوهشکده  نیز وارد بازار شده است.
رئیس پژوهشکده فناوری ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی، با انتشار بیش از 2 هزار مقاله ISI توسط محققان این پژوهشکده گفت: وقتی هدف پژوهش تولید فناوری باشد، مقاله نیز به  عنوان نتیجه جانبی پژوهش، تولید می شود.
رئیس پژوهشکده فناوری ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی، ساخت این تجهیزات را با حداقل هزینه در مقایسه با نمونه خارجی و با دریافت گرنت از بیرون دانشگاه دانست و گفت: دستگاه های گاماپروب و گاماپن برای جراحی غدد لنفاوی و سرطان سینه، دستگاه Urea Breath Test  برای تشخیص هلیکوباکترپیلوری، دستگاه اسکن قلب قابل رقابت با دستگاه های مشابه خارجی که در مرکز قلب نصب شده، دستگاه اسکن کل بدن و... از جمله محصولات این مرکز که با حداقل هزینه ساخته شده است.
دکتر سرکار نخستین پت اسکن مغز انسان با وضوح بسیار بالا را از محصولات جدید این مرکز دانست که تا پایان امسال عرضه می شود و گفت: این مرکز هرسال محصول جدیدی را وارد بازار می کند.
رئیس پژوهشکده فناوری ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی، با اشاره به ساخت همه تجهیزات آزمایشگاه پیش بینی بالینی دانشگاه گفت: خرید تجهیزات مورد نیاز این آزمایشگاه از خارج از کشور بسیار پر هزینه بود که ما با حداقل هزینه این تجهیزات را ظرف کمتر از 2 سال ساختیم و تاکنون تجهیزات مورد نیاز 7 مرکز دانشگاهی دیگر را تامین کرده ایم.
دکتر سرکار استراتژی این مرکز را همکاری تنگاتنگ با متخصصان بالینی دانست و گفت: لازمه توسعه فناوری و نوآوری همکاری با عرصه بالینی است.  الگوی این همکاری، پس از بازدید هیئت کره ای از پژوهشکده، در این کشور به اجرا درآمد.

ساخت دستگاه جراحی سی آرم دیجیتال
در ادامه دکتر حسین قدیری معاون پژوهشی مرکز  تحقیقات تصویربرداری سلولی و مولکولی و معاون اجرایی آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه،با اشاره به تولید محصولات مورد نیاز کشور گفت: ما از سال 2016 براساس نیاز کشور ساخت دستگاه های پری کلینیکال را آغاز کردیم و اول دستگاه میکروسی تی پری کلینیکال و سپس دستگاه میکرو سی تی صنعتی را تولید کردیم که رتبه یک دانش بنیان را به خود اختصاص دادند.
دکتر قدیری با اشاره به ساخت دستگاه جراحی C-arm دیجیتال تا سال 2024 گفت: 2 دستگاه میکرو سی تی  در سال  2020 و 9 دستگاه میکرو سی تی  در سال 2021  وارد بازار شد و از  سال 2022 ساخت دستگاه surgical C-arm دیجیتال را آغاز کردیم و در نظر داریم اولین دستگاه آن را در سال 2024  را وارد بازار کنیم. این دستگاه جز دستگاه های استراتژیک محسوب می شود. همچنین در سال  2025 نیز دستگاه سی آرم قلبی عروقی را تولید خواهیم کرد.

پیش از دستور
پیش از دستور نیز حجت الاسلام سید مجید میر قریشی، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه، با اشاره به ویژگی ماه صفر، حدیثی را به مناسبت شهادت پیامبر اکرم (ص) و در توصیف صفات آن حضرت تفسیر کرد.

در ادامه نشست از محصولات پژوهشکده فناوری ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی بازدید شد.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *